Róma 3:1
Akkor mi az előnye a zsidóknak a többi népekkel szemben? Van-e valami értelme a körülmetélkedésnek?
|
Róma
3:1
Mi akkor a zsidó előnye, vagy mi a körülmetélés haszna?
|
Róma
3:1
Mennyivel több a zsidó a nemzetbelinél, vagy mennyivel hasznosabb a körülmetélkedés?
|
Róma 3:2
Igen, a zsidók sok tekintetben különlegesek! A legfontosabb az, hogy Isten rájuk bízta a beszédeit.
|
Róma
3:2
Minden szempontból sok. Elsősorban az, hogy Isten rájuk bízta igéit.
|
Róma
3:2
Mindenféleképpen sokkal. El?ször is azzal, hogy rájuk bízták Isten szózatait.
|
Róma 3:3
És mi a helyzet, ha néhányan a zsidók közül hűtlenek lettek hozzá? Vajon emiatt Isten már nem fogja megtenni, amit ígért?
|
Róma
3:3
Mi következik azonban ebből? Ha egyesek hűtlenné váltak, vajon az ő hűtlenségük megszünteti-e Isten hűségét?
|
Róma
3:3
Mert mi is a helyzet? Ha némelyek hitetlenekké lettek is, vajon h?tlenségük Isten h?ségét hatálytalanítani fogja?
|
Róma 3:4
Dehogynem! Hiszen Isten még akkor is meg fogja tenni, amit mondott, ha az összes ember mind hazudik. Mert ezt mondja az Írás Istenről: „Igaznak bizonyulsz, abban amit mondasz, és győztes leszel, mikor vádolnak téged.” Zsolt 51:6
|
Róma
3:4
Szó sincs róla! Sőt azt kell mondanunk: igaz az Isten, az emberek pedig valamennyien hazugok, amint meg van írva: "Igaznak kell bizonyulnod beszédeidben, és győznöd kell, amikor perelnek veled."
|
Róma
3:4
Szó sem lehet róla. Inkább az Isten igaz és minden ember hazug, mint ahogy írva is van, hogy: „Igazságosnak fogsz bizonyulni beszédeidben, s gy?zni fogsz, mikor perbe szállasz.”
|
Róma 3:5
De mit válaszoljunk arra az ellenvetésre, hogy ezek szerint, ha valami rosszat teszünk, az még világosabban megmutatja, hogy Istennek igaza van? Vajon nem igazságtalan Isten, hogy mégis megbüntet? — kérdezhetné valaki, az emberi okoskodás szerint.
|
Róma
3:5
Ha pedig éppen a mi hamisságunk teszi nyilvánvalóvá Isten igazságát, akkor mit mondjunk? Emberi módon szólok: igazságtalan az Isten, hogy kiönti ránk haragját?
|
Róma
3:5
Ha pedig éppen a mi hamisságunk er?síti meg Isten igazságosságát, mit mondjunk? Hát nem igazságtalan az Isten, mikor a haragot ránk hozza? Emberi okoskodással szólok.
|
Róma 3:6
Nem, Isten semmi esetre sem igazságtalan! Hiszen akkor hogyan ítélkezhet az egész világ felett?
|
Róma
3:6
Szó sincs róla! Hiszen akkor hogyan ítélhetné meg Isten a világot?
|
Róma
3:6
Szó sem lehet róla. Különben hogy ítélhetné meg Isten a világot?
|
Róma 3:7
Erre azt mondhatná valaki: „Amikor hazudok, az tulajdonképpen Isten igazságát mutatja meg, és dicsőségét növeli. Akkor viszont miért ítél el engem?”
|
Róma
3:7
Mert ha Isten igazsága az én hazugságom által lett naggyá az ő dicsőségére, akkor miért esem én még mindig ítélet alá, mint bűnös?
|
Róma
3:7
De ha Isten megbízhatóságát az én hazugságom fokozza az ? dics?ségére, miért ítélnek el engem akkor, mint vétkest?
|
Róma 3:8
Ha ez igaz volna, akkor már azt is mondhatnánk: „Vétkezzünk csak nyugodtan, úgyis jó származik belőle!”—és valóban vannak, akik hamisan azzal vádolnak engem, hogy ezt tanítom. De akik ilyesmit mondanak, hazudnak. Az ilyen rágalmazók megérdemlik, hogy Isten elítélje őket!
|
Róma
3:8
Vagy talán igaz az, amivel rágalmaznak minket, és amit állítanak némelyek? Hogy tudniillik így beszélünk: tegyük a rosszat, hogy a jó következzék belőle! Az ilyeneket méltán sújtja az ítélet!
|
Róma
3:8
Nem kellene-e azt tennünk, amivel rágalmaznak is bennünket, amir?l azt állítják, hogy a mi szójárásunk: tegyük a gonoszt, hogy jó származzék bel?le? Az ilyen ember elítélése igazságos volna.
|
Róma 3:9
Mi következik ebből? Talán mi, zsidók különbek vagyunk, mint a nem zsidók? Dehogyis! Hiszen éppen az előbb bizonyítottam be, hogy zsidók és nem zsidók egyformán a bűn hatalma alatt vannak.
|
Róma
3:9
Mi tehát az igazság? Különbek vagyunk? Egyáltalában nem! Hiszen előbb már kimondtuk azt az ítéletet, hogy zsidók is, görögök is mind bűnben vannak,
|
Róma
3:9
Mi hát a valóság? El?nyben vagyunk? Semmi esetre sem. Hiszen az el?bb mind a zsidókat, mind a helléneket azzal vádoltuk, hogy vétek terhe nyomja mindnyájukat.
|
Róma 3:10
Mert ezt mondja az Írás: „Nincs bűntelen ember, egyetlenegy sem.
|
Róma
3:10
amint meg van írva: "Nincsen igaz ember egy sem,
|
Róma
3:10
Amint írva van: „Nincs igazságos egy sem,
|
Róma 3:11
Nincs senki, aki megértené, nincs, aki keresné Istent,
|
Róma
3:11
nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse Istent.
|
Róma
3:11
nincs belátó, nincs aki megkeresné Istent.
|
Róma 3:12
hiszen mindannyian elfordultak Istentől, és megromlottak. Nincs aki jót tenne, egyetlenegy sem!” Zsolt 14:1-3
|
Róma
3:12
Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem.
|
Róma
3:12
Mindnyájan elhajlottak, együttesen hasznavehetetlenné lettek, nincs ki jóságosan cselekedjék, nincs egy sem.
|
Róma 3:13
„Nyitott sírhoz hasonlít a torkuk, nyelvük megtévesztő hazugságot szól.” Zsolt 5:10 „Kígyóméreg van ajkukon.” Zsolt 140:4
|
Róma
3:13
Nyitott sír a torkuk, nyelvükkel ámítanak, kígyóméreg az ajkukon;
|
Róma
3:13
Nyitott sír a gégéjük, nyelvük csalárdságot szól, viperaméreg van ajkuk mögött.
|
Róma 3:14
„Szájuk átkozódással és keserűséggel van tele.” Zsolt 10:7
|
Róma
3:14
szájuk átokkal és keserűséggel van tele.
|
Róma
3:14
Szájuk átokkal, keser?séggel telve,
|
Róma 3:15
„Sietnek, hogy gyilkolhassanak.
|
Róma
3:15
Lábuk gyors a vérontásra,
|
Róma
3:15
lábuk gyors a vérontásra,
|
Róma 3:16
Amerre csak mennek, mindenütt pusztulást és nyomorúságot okoznak.
|
Róma
3:16
romlás és nyomorúság jár a nyomukban,
|
Róma
3:16
útjukat romok és nyomor jelzik.
|
Róma 3:17
A békesség útját nem ismerik.” Ézs 59:7-8
|
Róma
3:17
és a békesség útját nem ismerik:
|
Róma
3:17
A békesség útját nem ismerték meg.
|
Róma 3:18
„Nincs bennük istenfélelem és Isten iránti tisztelet.” Zsolt 36:2
|
Róma
3:18
Isten félelmével nem törődnek."
|
Róma
3:18
Isten félelme nincs a szemük el?tt.”
|
Róma 3:19
Ezeket a dolgokat a Törvény azoknak mondja, akik a Törvény hatalma alatt élnek. Ezért a zsidók sem mentegetőzhetnek. Így azután kivétel nélkül mindenki, zsidó és nem zsidó egyaránt Isten ítélete alá kerül.
|
Róma
3:19
Tudjuk pedig, hogy amit a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek mondja, hogy elnémuljon minden száj, és az egész világot Isten ítélje meg.
|
Róma
3:19
Tudjuk pedig, hogy mindazt, amit a törvény mond, azoknak mondja, akik a törvény hatálya alatt élnek, hogy minden szájat betömjön, és az egész világ Isten kárhoztatása alá essék.
|
Róma 3:20
Miért? Mert senki sem képes arra, hogy a Törvény parancsainak teljesítésével Isten számára elfogadhatóvá legyen. Hiszen a Törvény csak rávilágít a bűneinkre, hogy világosan meglássuk és felismerjük azokat.
|
Róma
3:20
Mert a törvény cselekedeteiből nem fog megigazulni egyetlen halandó sem őelőtte. Hiszen a törvényből csak a bűn felismerése adódik.
|
Róma
3:20
Ezért olyan tettek, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hús igazságos voltát sem bizonyítják Isten el?tt, mert a törvény csak a vétek felismerését nyújtja.
|
Róma 3:21
Isten azonban mégis képes arra, hogy a maga számára elfogadhatóvá tegye az embert a Törvény nélkül is. Nekünk meg is mutatta ezt az új utat, amelyről már a Törvény és a próféták is beszéltek.
|
Róma
3:21
Most pedig a törvény nélkül jelent meg Isten igazsága, amelyről bizonyságot is tesznek a törvény és a próféták.
|
Róma
3:21
Most azonban a törvény nélkül lett láthatóvá nekünk az isteni igazságosság, amint arról a törvény és a próféták tanúságot tesznek.
|
Róma 3:22
Isten ugyanis mindenkit elfogad, aki Jézus Krisztusban hisz, attól függetlenül, hogy az az ember zsidó, vagy nem zsidó.
|
Róma
3:22
Isten pedig ezt az igazságát most nyilvánvalóvá tette a Krisztusban való hit által minden hívőnek. Mert nincs különbség:
|
Róma
3:22
A Krisztus Jézusba vetett hiten át lett láthatóvá Isten igazságossága az összes hívek számára. Mert nincs különbségtétel zsidó és nemzetbeli között,
|
Róma 3:23
Hiszen minden ember vétkezett, és emiatt nem méltó arra, hogy Isten dicsőségében részesüljön.
|
Róma
3:23
mindenki vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének.
|
Róma
3:23
hiszen mind vétkeztek, és híjával vannak az Isten dics?ségének,
|
Róma 3:24
Isten azonban kegyelemből teszi a maga számára elfogadhatóvá az embert. Ez Isten ajándéka, amit Jézus Krisztusban kaphatunk meg. Ezt jelenti a megmenekülés!
|
Róma
3:24
Ezért Isten ingyen igazítja meg őket kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által.
|
Róma
3:24
ám ingyen jutnak igazságossághoz annak a kegyelemnek révén, melyet a Krisztus Jézus megváltó munkája fordított felénk.
|
Róma 3:25
Isten azért küldte Jézust, hogy akik benne hisznek, azoknak a bűneit megbocsássa. Ez Jézus vére, vagyis a halála által lehetséges. Így mutatta meg Isten, hogy ő mindig igazságos. Igazságosságát mutatja az, hogy türelmes volt, és a múltban nem büntette meg az embereket bűneikért.
|
Róma
3:25
Mert az Isten őt rendelte engesztelő áldozatul azoknak, akik az ő vérében hisznek, hogy igazságát megmutassa. Isten ugyanis az előbb elkövetett bűnöket elnézte
|
Róma
3:25
Azon át, hogy az ? vérében kell hinnünk, már eleve ?t rendelte az Isten engesztel? fedélnek, hogy igazságosságát megmutassa nekünk. Igazságosságát abban, hogy az isteni türelem elengedte az el?z?leg (a Krisztus el?tt) elkövetett vétkeket
|
Róma 3:26
De az is igazságosságát bizonyítja, hogy a mi időnkben azokat, akik Jézus Krisztusban hisznek, elfogadja.
|
Róma
3:26
türelme idején, hogy e mostani időben mutassa meg igazságát: mert ahogyan ő igaz, igazzá teszi azt is, aki Jézusban hisz.
|
Róma
3:26
és kimutatta igazságosságát a jelen id?re nézve is, hogy igazságos maradjon, amikor igazságosnak nyilvánítja azt, aki a Jézus hitéb?l való.
|
Róma 3:27
Ezek után dicsekedhetünk-e valamivel? Egyáltalán nem! És miért nem? Vajon az a törvény teszi lehetetlenné, amely a tetteken alapul? Nem, hanem a hit törvénye!
|
Róma
3:27
Hogyan lehetséges akkor a dicsekvés? Lehetetlenné vált. Milyen törvény által? A cselekedeteké által? Nem, hanem a hit "törvénye" által.
|
Róma
3:27
Hol van hát az ember számára a dicsekvés lehet?sége? Kizáratott. Miféle törvény zárta ki? A tettek törvénye? Nem, hanem a hitnek törvénye.
|
Róma 3:28
Miért? Mert Isten az embert az Istenben való hite által teszi elfogadhatóvá. Azok által a tettek által, amiket a Törvény megkövetel, ez egyáltalán nem lehetséges! Erről meg vagyok győződve!
|
Róma
3:28
Hiszen azt tartjuk, hogy hit által igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül.
|
Róma
3:28
Mert úgy következtetünk, hogy az embert a törvény tettei nélkül a hit teszi igazságossá.
|
Róma 3:29
Vagy talán Isten csak a zsidók Istene? Nem lehet egyúttal más népeké is? Bizony, ő a nem zsidó népeknek is Istene!
|
Róma
3:29
Vagy Isten kizárólag a zsidóké? Nem a pogányoké is? Bizony, a pogányoké is;
|
Róma
3:29
Hát akkor csak a zsidóké az Isten? Nem a nemzeteké is? Igen, a nemzeteké is,
|
Róma 3:30
Hiszen csak egy Isten van. Ő az, aki a zsidókat a hitük által teszi elfogadhatóvá, a nem zsidókat pedig ugyancsak a hitükön keresztül.
|
Róma
3:30
mert egy az Isten, aki megigazítja a körülmetéltet hitből, a körülmetéletlent pedig hit által.
|
Róma
3:30
ha ugyan az az Isten, aki a körülmetélteket hit alapján igazságosakká teszi, ugyanaz, mint aki a körülmetéletleneket hiten keresztül teszi igazságosakká.
|
Róma 3:31
Vajon érvénytelenné akarom-e tenni a Törvényt, amikor a hitet hangsúlyozom? Egyáltalán nem! Sőt, inkább megerősítem a Törvény érvényességét a hit által.
|
Róma
3:31
Érvénytelenné tesszük tehát a törvényt a hit által? Szó sincs róla! Sőt inkább érvényt szerzünk a törvénynek.
|
Róma
3:31
Vajon hatályától fosztjuk meg a törvényt a hiten át? Szó sem lehet róla. Ellenkez?leg, éppen érvényre emeljük a törvényt a hiten át.
|